Książka serwisowa kasy fiskalnej
DROGI KLIENCIE
Przy zakupie kasy fiskalnej podatnik otrzymuje książkę serwisową. Jest ona swego rodzaju dowodem rejestracyjnym urządzenia, w którym zapisywane są wszystkie zdarzenia towarzyszące jego używaniu i serwisowaniu.
Przy zakupie kasy fiskalnej podatnik otrzymuje książkę serwisową. Jest ona swego rodzaju dowodem rejestracyjnym urządzenia, w którym zapisywane są wszystkie zdarzenia towarzyszące jego używaniu i serwisowaniu.
Obowiązkowe informacje
W książce serwisowej znaleźć można informacje, które dotyczą urządzenia (nazwa, model, numer fabryczny, numer unikatowy), oraz producenta (pełna nazwa, adres itp.). Po kupnie, wpisywane są do niej dane firmy serwisującej (nazwa, adres, serwisant podstawowy i rezerwowy) oraz użytkownika kasy (pełne dane rejestrowe). Powinien w niej także figurować numer ewidencyjny przydzielany przez Urząd Skarbowy.
Książka musi być przechowywana przez cały okres używania kasy rejestrującej. Podatnik musi ją okazywać na prośbę serwisanta oraz organów skarbowych. Osoba serwisująca urządzenie fiskalne powinna, po każdej interwencji, umieszczać w książce zapisy dotyczące dokonanych czynności, dlatego, że w trakcie kontroli urzędnicy skarbowi wyjątkowo skrzętnie sprawdzają poprawność dokonanych wpisów. Warto również pamiętać, że dokumenty fiskalne związane z katalogowaniem obrotów (czyli raporty dobowe, raporty miesięczne, rolki z kopiami wszystkich paragonów, protokół z odczytu pamięci fiskalnej oraz książka serwisowa) trzeba przechowywać przez okres pięciu lat po zamknięciu kasy.
Co w przypadku zagubienia książki serwisowej?
W sytuacji utraty książki serwisowej kasy podatnik zobowiązany jest bezzwłocznie powiadomić o tym fakcie Urząd Skarbowy. Informacja taka powinna zostać złożona w formie pisemnej. Później, z kopią takiego powiadomienia, posiadacz urządzenia musi wystąpić do producenta ze zgłoszeniem o wydanie duplikatu książki kasy.
Skutki braku książki
Brak książki serwisowej (z prawidłowymi w niej wpisami) może wywołać następujące konsekwencje:
- utratę ulgi na zakup kasy - jeżeli w trakcie kontroli Urzędu Skarbowego podatnik nie będzie w stanie wykazać, że dopełniane były obowiązkowe przeglądy techniczne,
- podważenie prawidłowości ewidencjonowania obrotu przez organ skarbowy,
- brak zgody na wykonanie przez serwis naprawy kasy lub jej konserwacji.